Jay Shetty’s 2021 Reset – 3

New Habits for a New Time – Live Workshop

Dag 3

Dag drie van de workshop begint met problemen. Problemen die ik niet meekreeg omdat ik later kijk. Het duurt even eer iedereen weer present is en die tijd wordt nuttig gebruikt om een wijsheid te delen. Laat je niet stoppen als dingen tegenzitten. Vaak moet je even wat weerstand overwinnen, want wat is makkelijker dan opnieuw beginnen?

Bij het aanleren van gewoontes krijg je te maken met storingen van buitenaf, onderbrekingen en vervolgens ontkoppeling. Dat kunnen externe dingen zijn, maar ook je eigen gedachten en gevoelens (tegenzin) kunnen ervoor zorgen dat je al voortijdig opgeeft.

De vraag is dan altijd; geef je op of ga je door?

De workshop

Natuurlijk beginnen we eerst met een meditatie en gaan dan aan de slag. Dag 3 van de workshop staat in het teken van ochtend- en avond routines.

Ochtendroutine

Een groot deel van de mensen hoopt op, of wacht op externe factoren en of mensen die ervoor zorgen dat ze een goede dag zullen hebben. Helaas zul je dan vaak teleurgesteld worden. De beste manier om te zorgen dat je een goede dag hebt is om op zaken vooruit te lopen. Je moet voorbereidend werk doen. Intenties zetten. Hoe je dat doet legt Jay prima uit.

Met een krachtige ochtendroutine zal je de komende dag steviger in je schoenen staan en het zal de kwaliteit van je leven verbeteren.

TIME:

Thankfulness
Inspiration
Meditation
Excersise

80% van de mensen pakt ’s ochtends als eerste zijn of haar telefoon en checkt social media en het nieuws. Dan sijpelt alle ellende van alledag, nog voordat je dag echt begint, al je gedachten en realiteit binnen. Zo begin je dus al met een achterstand.

80% van de mensen eindigt ’s avonds ook met zijn mobiele telefoon. Nog even wat nieuws checken, door je facebookpagina scrollen. Hetgeen je allemaal meeneemt in je slaap. Reden temeer om je ochtend en avond routines eens goed onder de loep te nemen.

1. Thankfulness

Begin je dag met dankbaarheid. Maak dit persoonlijk en gedetailleerd. Hij adviseert om dagelijks iemand oprecht te bedanken en ook aan te geven waarom je zo dankbaar bent. Bij een gevoel van dankbaarheid kun je niet tegelijkertijd negatieve gevoelens ervaren.

Ik doe dat regelmatig. Dank je wel zeggen en aangeven waarvoor ik zo dankbaar ben. Door het te specificeren voel je de dankbaarheid in je lichaam opzwellen. Het geeft een fijn en liefdevol gevoel. Mij maakt het in ieder geval blij en de persoon die ik bedank wordt er ook vrolijker van. Een win-win situatie dus.

2. Inspiration

Jay licht toe dat hij zijn telefoon in een andere ruimte heeft opgeborgen en naast zijn bed een post-it heeft geplakt met de vraag: Waar ben je dankbaar voor?

Voor een stuk inspiratie in de ochtend kun je je favoriete quote op een post-it schrijven en op de spiegel plakken waar je je ochtendrituelen uitvoert. Tijdens het scheren, tandenpoetsen en/of opmaken zie je je favoriete quote die je meeneemt je dag in.

Omdat ik ervoor heb gekozen dat ik me dagelijks goed wil voelen, schrijf ik al maanden bijna dagelijks mijn eigen intenties voor die dag op. Wat wil ik? Hoe wil ik dat mijn dag eruit gaat zien? Hoe wil ik me voelen? Het voordeel is dat als er die dag iets vervelends gebeurt, het druk is op mijn werk, ik er makkelijker mee kan omgaan. Het vergt oefening, en soms laat ik me nog wel uit het lood slaan, maar ik merk dat ik steeds makkelijker dingen van me af kan laten glijden.

3. Meditation

Zet de wekker dagelijks iets eerder en neem de tijd om minstens tien á vijftien minuten te mediteren. Met meditatie zet je even die voortdurende gedachtestroom stop, het reduceert stress en verhoogt je immuunsysteem.

4. Excersise

Beweeg! Ga een blokje lopen voordat je je dag begint. Kun je niet naar buiten zoek dan manieren om binnenshuis je beweging te pakken.

Creëer vijf minuten pauze tijdens je werk tussen bijvoorbeeld twee meetings. Pak iets te drinken, ga naar het toilet, etc. Neem af en toe even de tijd voor jezelf tijdens je drukke werkzaamheden.

Avondroutine

NIGHT

  1. No phone
    Geen telefoon. Zet een half uur voor het slapen gaan je telefoon uit of zet in ieder geval je meldingen uit. Ik gebruik mijn telefoon voor mijn begeleide meditaties, maar kijk zeker het laatste uur niet meer op social media. Soms doe ik nog een spelletje solitaire om mijn hoofd leeg te maken, maar laat zeker de realiteit niet meer binnen vlak voordat ik naar bed ga.
  2. Intentions
    Ik schreef het net al: Ik schrijf ’s ochtends mijn intenties op voor de komende dag. En soms beslis ik dat ik de volgende morgen bijtijds maar uitgerust wakker wil worden. Zeg dus hardop hoe je de volgende dag je dag wilt beginnen. Hoe wil je wakker worden?
    Hardop je intenties zeggen of ze opschrijven zorgen ervoor dat je ze beter verankert in je hoofd en lichaam.
  3. Gratitude
    Dankbaarheid. Bedenk voor welke dingen je dankbaar bent die dag.
  4. Heal
    Heel je zorgen en stress weg. Ik doe dit door bijvoorbeeld tijdens het douchen te visualiseren dat alle zorgen en stress van me af spoelen. Je kan ook in gedachten je negatieve ervaringen of gedachten in een ballon stoppen en loslaten.
  5. Time
    Zet een tijd vast. Om welke tijd ga je iedere dag naar bed. Als je ’s avonds bijtijds naar bed gaat heb je ’s ochtends geen moeite om eerder op te staan.

Terugkijkend op deze derde dag waren het eigenlijk al heel veel dingen die ik bijna dagelijks toepas in mijn leven. Ik ben dus op de goede weg. Maar het is fijn om die dingen nog even bevestigd te krijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.