Jay Shetty’s 2021 Reset – 2

New Habits for a New Time – Live Workshop

Dag 2

Vandaag krijgen we inzichten in hoe we slechte gewoontes kunnen afleren. Simpel, hoor ik je denken. Maar zo simpel is het niet. Want waarom kunnen we die slechte gewoontes en verslavingen zo moeilijk afleren?

De workshop begint met een terugblik naar dag 1. Vervolgens krijgen we een geleide meditatie. Nogmaals, ik vind het heerlijk om te doen. Al mis ik de energie van een LIVE workshop. Maar dat lag aan mezelf. Terwijl we ontspannen zitten vertelt Jay het verhaal van een boeddhist. De kern van het verhaal is dat je dingen moet kunnen loslaten als je ze niet meer nodig hebt.

Hij gebruikt een quote, waarvan hij niet heeft kunnen achterhalen van wie deze oorspronkelijk was. De quote is inmiddels aardig ingeburgerd:

LETTING GO IS HARD
HOLDING ON IS HARDER (pijnlijker)

We hebben allemaal gewoontes die ons eigenlijk belemmeren in ons dagelijks leven terwijl we ons tegelijktijdig afvragen waarom we maar niet verder komen. De vraag is welke slechte gewoonte wil JIJ afleren. Gewoontjes zijn ingesleten door veelvuldig gebruikt van ze te maken. Uiteindelijk gaat je lichaam op de automatische piloot en denken we er niet meer bij na. Ze zijn een deel van ons geworden.

Als je dan een gewoonte wil afleren hangt het er vanaf hoe diep deze zit ingesleten in je dagelijkse routine. Het kan nl. tussen de 30 en 140 dagen duren om een gewoonte af te leren. Dat klinkt ontzettend lang, maar hé, hoe lang rook of snoep je al, of hoe lang ben je al boos? Zomaar drie willekeurige gewoontes.

Een belangrijke tool om je leven om te gooien is meditatie. Een van de grootste voordelen van meditatie is dat je je stresslevels binnen een week al tussen de 5 en 15% kan terugdringen, maar ook dat je je immuunsysteem met 15% kan verhogen. Al met al een goede reden lijkt mij. Mijn plan is om binnenkort zelf een aantal meditaties, maar ook meer informatie online te zetten waar ik zelf heel veel baat bij heb gehad. Blijf mijn blogs en Social Media volgen als je meer te weten wil komen.

Gewoontes worden gevormd door onze vijf zintuigen:
– zien
– horen
– proeven
– ruiken
– aanraken

Hoe leer je nare gewoontes af?

  1. Onderzoek
    Hoe ziet je leven eruit als je met die nare gewoonte door blijft gaan.
  2. Beloning
    Wat is het resultaat, wat krijg je ervoor terug, als je die slechte gewoonte afleert.
  3. Vernieuwing / vervanging
    Vervang je oude slechte gewoonte voor een nieuwe gezondere gewoonte. Zo houd je het beter vol.

Oefening:
Schrijf vijf punten van onderzoek op en geef vijf voordelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.