Jij bent de Placebo

Maak je gedachten tot werkelijkheid

Auteur: Dr. Joe Dispenza
Uitgeverij succesboeken.nl

Deel van de tekst op de achterflap:
Is het mogelijk om te genezen met enkel je gedachten – zonder medicatie of operatie? De waarheid is dat dit vaker gebeurt dan je misschien zou verwachten. In “Jij bent de Placebo” bespreekt Dr. Joe Dispenza talrijke gedocumenteerde casussen van mensen die een hartaandoening, een depressie, reumatoïde artritis en zelfs de ziekte van Parkinson keerden door in een Placebo te geloven.

Dr. Joe vertelt ook verhalen van andere mensen die om dezelfde reden juist ziek werden en zijn overleden, zoals slachtoffers van een voodoo-vloek of van een foutieve medische diagnose van een fatale ziekte.

Dr. Joe stelt ook de vraag: Is het mogelijk om mensen de principes van de Placebo te leren en, zonder gebruik te maken van een externe remedie, dezelfde innerlijke veranderingen teweeg te brengen in hun gezondheidstoestand en ten slotte in hun leven?

Hij bespreekt wetenschappelijk bewijsmateriaal (inclusief hersenscan-weergaven in kleur) van bijzondere genezingen tijdens zijn workshops waarin deelnemers zijn model van persoonlijke transformatie leren op basis van praktische toepassingen van het ‘placebo-effect’.

Eerlijk gezegd was ik al verkocht na het lezen van het eerste hoofdstuk. Mijn mening over dit boek kan ik eigenlijk al in één zin samenvatten: “Dit moet eigenlijk iedereen gelezen hebben!” Oftewel: “Wauw!” Maar dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. In mijn eigen zoektocht naar antwoorden en manieren waarop ik mijn eigen lichaam zou kunnen genezen van de diagnose die het ooit heeft gekregen stuitte ik op een aantal interviews met Dr. Joe. Ik keek ze, keek ze nog een keer, en nog een keer, om zijn woorden goed tot me door te laten dringen. Uiteindelijk besloot ik, geïnspireerd door zijn woorden, om het boek “Becoming Supernatural” te kopen. Ik kocht het echter in het Engels. Dat is normaal niet zo’n probleem, ik kan goed Engels lezen, ware het niet dat ik graag doorlees en het voor mij toch nog te vermoeiend was om zoveel Engelse tekst in van die kleine lettertjes in me op te nemen. Ondertussen hoorde ik steeds meer mensen over een ander boek van Dr. Joe Dispenza: “You are the Placebo”. Ik werd nieuwsgierig en kocht het in het Nederlands. Het boek telt 379 lekkere dikke bladzijden en heeft een redelijk groot lettertype. Ik las wanneer ik maar kon en vloog door de pagina’s heen. En zo kwam ik aan het einde weer terug bij mijn eerdere opmerking: “Wauw!”

In dit boek is oa door de Nederlandse Anouk Bindels een voorwoord geschreven die door zijn trainingen toe te passen zichzelf heeft weten te genezen van haar ziektes, waaronder kanker. Haar getuigenis is online te vinden in het Engels en Nederlands. Hier heb ik zelf de Nederlandse versie opgenomen in het stuk over Joe Dispenza.

In de Inleiding van dit boek (Ontwaken) vertelt hij hoe hij ooit was verongelukt en daarbij zes van zijn borstwervels had gebroken. Vervolgens beschrijft hij hoe hij de operatie weigerde en ervoor koos om zichzelf te gaan genezen met behulp van een hogere macht. Lang verhaal kort: negen weken later liep hij weer rond en na tien weken kon hij zijn beroep als chiropractor weer uitoefenen. Hij zegt ook: Ik wist indertijd niet wat ik aan het doen was. Maar nu wel. Hij was gaan nadenken over toekomstige mogelijkheden die in het kwantumveld bestonden, om ze vervolgens emotioneel te gaan voelen. (Hier kun je zijn verhaal vinden dat ik een paar maanden terug heb geplaatst)

Wat is een Kwantumveld?
Het kwantumveld is een veld dat uit oneindig veel velden bestaat. Ieder veld met zijn eigen frequentie. Alles is op hetzelfde moment aanwezig, maar aangezien wij met het concept tijd werken, ervaren we dit niet zo.

Ik snap dat dit kwantumveld nog meer vragen oproept. Online kun je heel veel vinden over dit onderwerp. Het komt erop neer dat Dr. Joe een toekomstig beeld van zichzelf voor ogen hield en hieraan een verhoogde emotie koppelde. Dankbaarheid is de emotie met de hoogste frequentie en heeft daardoor ook de meeste kracht. Dus als je een toekomstbeeld van jezelf visualiseert en je je verbeeldt dat je nu in die toekomstige ervaring zit en daarbij NU al dankbaar bent voor die mogelijke toekomst, kun je die uitkomst naar je toe trekken. Hoe vaker je dit doet des te sneller kun je die mogelijke ervaringen naar je toe trekken. Klinkt simpel, en dat is het ook. Het vergt alleen focus en discipline.

Vervolgens geeft Dr. Joe een korte introductie en zet daarna per hoofdstuk uiteen wat je allemaal in dit boek kunt verwachten. Alle bronnen van onderzoeken, boeken en andere publicaties worden achter in het boek vermeld.

In het eerste hoofdstuk gaat hij al direct van start met een aantal soms bijna shockerende voorbeelden van Nocebo en Placebo effecten. Ik las het hoofdstuk gretig door. Het sloeg bij mij echter in als een bom toen ik het relaas las van UCLA psycholoog Bruno Klopfer die in 1957 een artikel had gepubliceerd in een vaktijdschrift over een man die zichzelf tot twee keer toe genas van Lymfeklierkanker omdat hij dacht dat hij een wondermiddel toegediend kreeg. Op het moment dat hij er voor de tweede keer achter kwam dat het middel waardeloos was kwam zijn ziekte met dezelfde vaart weer terug en overleed hij. Het stuk over de dokter die zijn patiënt “genas” van een voodoo-vloek was amusant door de manier waarop de arts het had aangepakt en het stukje over de “hysterische” kracht van twee meiden van 14 en 16 die in april 2013 een tractor van 1500 kg wisten op te tillen om hun vader te bevrijden was indrukwekkend.

Ik heb het dan ook even online opgezocht: https://www.dailymail.co.uk/news/article-2307079/Teen-sisters-lift-3-000lb-tractor-rescue-father-pinned-underneath.html

En zo zijn er meer van dit soort bizarre reddingspogingen bekend: Moeders die een auto weten op te tillen omdat hun kind eronder bekneld ligt. Ik bedoel maar. Mensen zijn tot meer in staat dan ze zelf denken.

In het boek wordt gesproken over behandelingen en operaties die nooit plaats hebben gevonden, maar wel het beoogde resultaat behaalden en soms beter uitpakten dan de behandeling zelf. En over Placebo’s en Nocebo’s en de invloed van suggestie bij Placebo’s en Nocebo’s.

In hoofdstuk vier wordt gesproken over een onderzoek in september 1981 waar men een groep 70- en 80- jarigen naar een klooster bracht in Peterborough, New Hampshire waar ze zouden deelnemen aan een vijfdaagse retraite waar ze moesten doen alsof ze 22 jaar jonger waren. Alles was zo ingericht dat ze ook omringd waren met spullen van 22 jaar terug. Ze keken naar films en luisterden naar radioprogramma’s en muziek van 22 jaar terug. Er was een tweede controle groep die alleen maar hoefde te mijmeren over dat ze 22 jaar jonger zouden zijn.

Beide groepen voelde zich niet alleen jonger na vijf dagen, fysiologisch waren ze dat ook. De eerste groep die deed alsof ze jonger waren behaalden echter wel betere resultaten. Maar beide groepen werden letterlijk jonger voor de ogen van de onderzoekers in nog geen vijf dagen tijd.

En zo gaat het maar door. Dr. Joe Dispenza neemt je eigenlijk mee op een bizar avontuur waarin je ontdekt waartoe we allemaal in staat zijn. Hoe we leven volgens een gevestigd programma en verslaafd zijn aan bepaalde emoties. Maar ook hoe het menselijk lichaam werkt en dan met name gericht op DNA, celgroei en de verbindingen in onze hersenen. En dit weet hij te onderbouwen met wetenschappelijk bewijs dat in makkelijke Jip en Janneke taal wordt uitgelegd.

Aan het einde van het boek staan twee meditaties uitgeschreven die je kunnen helpen met het veranderen van je overtuigingen en percepties van jouw werkelijkheid. Met deze meditatie brengt hij je in het hier en nu en leert je hoe je dit in 45 minuten kunt doen. De meditatie is in drie delen opgesplitst.

Het eerste deel duurt ongeveer 18 minuten en is de open focus meditatie waarbij je je van je gebruikelijke focus op je omgeving (mensen, plaatsen en dingen) afwendt en je je concentreert op ruimte. Door je aandacht te richten op je energie, verhoog je je energie.

In het tweede deel van de mediatie blijf je in het hier en nu. Iedere keer als je hoofd afdwaalt, leidt je je bewustzijn weer terug naar het hier en nu. Naar het niets. Soms hoef je dan alleen even diep adem te halen. Dit stuk duurt ongeveer 10 minuten.

In het derde stuk pak je iets aan in je leven, in jouw overtuigingen dat je zou willen veranderen. Er wordt gevraagd wat je zou willen veranderen en of je dit over jezelf zou willen geloven. Als je antwoord nee is, dan wordt gevraagd een ferm besluit te nemen  met zo’n vaste overtuiging, dat de kracht van je besluit van een hogere frequentie is dan de gevestigde programma’s en emotionele verslavingen in je lichaam. Vervolgens wordt je gevraagd wat je dan wel wil zien van jezelf en hoe dat zou voelen? In je meditatie moet je dan een nieuw staat van zijn ingaan. Je moet je energie veranderen door een duidelijke intentie te koppelen aan een verhoogde emotie.

Ik schrijf dit alles in het kort op, maar in het boek wordt alles zeer uitgebreid uitgelegd: Wat je moet doen, wat je kan verwachten en wat voor effect het uiteindelijk heeft.

De meditaties zijn te koop op zijn eigen website, via de Nederlandse uitgeverij, Bol.com of je kunt hem voor jezelf inspreken. Daarom is hij helemaal uitgeschreven in het boek.

Zelf heb ik hem gekocht en ben er erg enthousiast over. Ik heb de afgelopen twee jaar diverse verschillende meditaties gedaan en persoonlijk vind ik de meditaties van Joe Dispenza het prettigst en meest effectief. Vooral als je aan jezelf wilt werken.

Hieronder nog wat video’s mbt het boek:

Over hersengolven:

Op https://herseninstituut.nl/het-brein/begrippenlijst/hersengolven/ :

Hersenactiviteit kan worden gemeten aan de hand van hersengolven. Dit zijn kleine elektrische stroompjes die meetbaar zijn via het aantal trillingen of golven per seconde. Hersengolven worden uitgedrukt in Herz (Hz)en kunnen worden opgedeeld in vijf verschillende categorieën, gebaseerd op het aantal Hz:

Gamma-golven: 38 tot 80 Hz
Bèta-golven: 14 tot 38 Hz
Alfa-golven: 8 tot 14 Hz
Thèta-golven: 4 tot 8 Hz
Delta-golven: 0.5 tot 4 Hz

De hersengolven worden hoger naarmate de aandacht meer naar buiten is gericht. Waar delta-golven vaak voorkomen tijdens diepe slaap zijn thèta-golven er juist vlak voor het wakker worden of het in slaap vallen. Alfa-golven vooral worden gemeten tijdens ontspanning en dagdromen, terwijl bèta-golven het meest gemeten wanneer je stress ervaart en gamma-golven wanneer je je ergens op concentreert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.